Following an emergent theme in architecture for Der Würfel, we are happy to host Micro Air Vehicles (MAV’s), objects selected by Slovenian artist and architect Marjetica Potrč.

The MAV’s are tiny security cameras that mimic flying insects. They form part of her Power Tools collection: utilitarian objects that draw attention to the growing concern with self-reliance and independence on the part of urban populations. The MAVs were of interest to Potrč due to their potential as “tools for remote surveillance, thus allowing individuals and groups to better control their environment and manage their security.”

Potrč’s interdisciplinary practice includes on-site projects, research, architectural case studies, and drawings. Her projects often document and interpret contemporary architectural practices, in particular, with regard to energy infrastructure and water use and the ways people live together.

Angesichts eines sich etablierenden Architekturthemas bei Der Würfel freuen wir uns, von der slowenischen Künstlerin und Architektin Marjetica Potrč ausgesuchte Objekte zeigen zu können.

Bei diesen sogenannten Micro Air Vehicles (MAVs) handelt es sich um winzige Überwachungskameras, die sich im Design an Fluginsekten orientieren. Sie sind Teil von Potrčs „Power Tools“-Sammlung von Gebrauchsobjekten, mit denen auf das wachsende Unbehagen bezüglich der Eigenverantwortung und Unabhängigkeit von Teilen der Stadtbevölkerung aufmerksam gemacht werden soll. Die MAVs sind für Potrč aufgrund ihres Potentials als „Werkzeuge zur Fernüberwachung“ von Interesse. „Sie erlauben Individuen und Gruppen, die Kontrolle ihrer Umwelt zu verbessern und für Sicherheit zu sorgen.“

Potrč interdisziplinärer Ansatz besteht ebenso aus ortspezifischen Projekten und Architektur-Fallstudien wie aus Recherchen und Zeichnungen. Zumeist dokumentiert und interpretiert sie zeitgenössische Architekturpraktiken dabei unter besonderer Berücksichtigung der Energieversorgung, des Wasserverbrauchs und der Modi des Zusammenlebens.

Marjetica Potrč, Ljubljana, Slovenia, 1953 – lives between Ljubljana and Berlin. Her work has been exhibited extensively throughout Europe and the Americas, including the São Paulo Biennial [2006 and 1996] and Venice Biennial, both: Making Worlds [2009] and The Structure of Survival [2003]. She has also exhibited at the 5th Gwangju Biennale in Gwangju, South Korea [2004]. Solo exhibitions include; Barbican Art Gallery, London [2007]; Portikus, Frankfurt am Main [2006]; the List Visual Arts Center at the Massachusetts Institute of Technology [2004] and Guggenheim Museum, New York [2001]. She received degrees in architecture [1978] and sculpture [1986, 1988] from the University of Ljubljana and since 2011, she has been a Professor at the University of Fine Arts/HFBK in Hamburg.

Potrč has received numerous grants and awards, including; the Vera List Center for Arts and Politics Fellowship at The New School, New York [2007]; the Hugo Boss Prize [2000], administered by the Guggenheim Museum; and two grants from the Pollock-Krasner Foundation [1993 and 1999].